سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش صد و نود و هشتم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش صد و نود و هشتم


– سوال 1 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – شيخ اشراق تقابل نور و ظلمت را تقابل ................ مي داند و برزخيت را مقتضي ................ سوالات دکتری سراسری و آزاد
1) تناقض - هيئات جسماني مي شمرد.
2) تناقض - هيچ گونه هيئتي نمي شمرد.
3) عدم و ملکه - هيچ گونه هيئتي نمي شمرد.
4) عدم و ملکه - هيئات جسماني صرف مي شمرد.
پاسخ سوال 1 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «2»

– سوال 2 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد شيخ اشراق،‌ مدرکيت صفت نفس ................ و شيئيت نفس ................
1) است - بر شاعريت آن تقدم ندارد.
2) نيست - معروض مدرکيت آن است.
3) نيست - چيزي جز مدرکيت آن نيست.
4) است - چيزي جز ظهور براي خود نيست.
پاسخ سوال 2 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 3 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد سهروردي،‌ اختلاف عقول و نفوس با يکديگر ................
1) از ناحيه علل آن هاست.
2) صرفا در امور عرضي است.
3) نمي تواند از ناحيه ذات آن ها باشد.
4) چيزي جز نقص و کمال نسبت به هم نيست.
پاسخ سوال 3 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 4 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – موضوع را مي توان از علل ................ دانست که ................ است.
1) وجود - مانند همه علل وجود،‌ موجبه
2) وجود - مانند برخي ديگر از علل وجود. غيرموجبه
3) ماهيت - مانند ساير علل ماهيت،‌ غيرموجبه
4) وجود - برخلاف ساير علل وجود،‌ غيرموجبه
پاسخ سوال 4 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «4»

– سوال 5 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد ابن سينا،‌ ماهيت ................
1) واحد در افراد خود تحقق واحد ندارد.
2) شيء را نمي توان معلول هيچ علتي دانست.
3) واحد ممکن است لوازم گوناگوني داشته باشد.
4) سبب هيچ يک از عوارض و صفات يک شي ء نيست.
پاسخ سوال 5 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «1»

– سوال 6 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – مطابق آراي ابن سينا،‌ تعيين ................ لازمه طبيعت نوعيه باشد و در طبايع جسماني،‌ ................ را علت تعدد افراد مي داند.
1) نمي تواند - عامل خارجي
2) مي تواند - عامل خارجي
3) نمي تواند - ماده
4) مي تواند - ماده
پاسخ سوال 6 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «2»

– سوال 7 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام گزينه با نظرات علامه طباطبايي در مورد برهان معروف ابن سينا بر اثبات واجب سازگار نيست؟
1) از طريقه صديقين خارج است.
2) سير ذهني آن ميان لوازم وجود است.
3) افاده يقين نمي کند.
4) حد وسط آن ترجح وجود است.
پاسخ سوال 7 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 8 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – در حکمت متعاليه وجود و ماهيت متلازم ................؛ ماهيت موثر در وجود نيست،‌ ................
1) هستند - و بالعکس
2) هستند - نه بالعکس
3) نيستند - و بالعکس
4) نيستند - نه بالعکس
پاسخ سوال 8 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «1»

– سوال 9 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد ملاصدرا اعتراضات وارد بر دليل اول وجود ذهني،‌ با مباني مشهور قابل حل ................ و شرط وحدت موضوع در تناقض،‌ خاص موضوع جسماني ................،‌
1) است - است
2) است - نيست
3) نيست - است
4) نيست - نيست
پاسخ سوال 9 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 10 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – واجب تعالي به اعتبار ماهيات مستقله متلبس به وجود،‌ ................
1) علت فاعلي و در عين حال علت تامه است.
2) بخشنده وجود و تنها فاعل حقيقي است.
3) علتي است که همه علل به آن منتهي مي شوند.
4) فاعل مفيض و قريب ماهيت موجود است.
پاسخ سوال 10 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 11 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – مي توان گفت غايت همواره ................ و غايت در حرکت جوهري،‌ ................ است.
1) کمال فاعل محسوب نمي گردد - باعث استکمال فاعل
2) کمال فاعل محسوب نمي شود - موجود مجرد
3) باعث استکمال فاعل مي شود - همان فعل
4) کمال فاعل محسوب مي گردد - موجود مجرد
پاسخ سوال 11 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «4»

– سوال 12 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) –پاسخ جواجه به شبهه اي که منکرين علم خدا به جزئيات مطرح مي کنند؟ کدام است؟
1) وجوب سابق ناشي از علم،‌ منافي امکان ذاتي نيست.
2) انکار علم به جزئيات با عموميت علم الهي در تناقض است.
3) هر موجودي غير از او ممکن است و هر ممکني مستند به او و معلوم اوست.
4) احکام و اتقان افعال الهي،‌ دال بر تعميم علم الهي به جزئيات است.
پاسخ سوال 12 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «1»

– سوال 13 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام گزينه باتوجه به تصور يا تعريف اشاعره از مفهوم فعل درست نيست؟
1) مستلزم دور است.
2) اخص از معرف است.
3) از تصورات ضروري است.
4) گزينه هاي 1 و 2 درست است.
پاسخ سوال 13 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 14 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد صاحب تجريد منشاء فرق ميان حرکت اختياري و حرکت جبري ................ است و نسبت فعل حق و عبد با قدرت آن ها به ترتيب ................ و ................ است.
1) اقتران قدرت - امکان - امکان
2) اقتران قدرت - ضرورت - امکان
3) اقتران قدرت - ضرورت - ضرورت
4) ضرورت - ضرورت - امکان
پاسخ سوال 14 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «1»

– سوال 15 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – به اعتقاد متکلمين شيعه،‌ حساب (قيامت) عبارتست از ..............؛ و در قرآن بر شهادت هر نبي بر قوم خود در قيامت تصريح .............. است.
1) مقابله حسنات با سيئات - شده
2) مقابله بين اعمال و جزاي آن ها - نشده
3) موازنه ميان حسنات و سيئات بر حسب استحقاق ثواب و عقاب آن ها - شده
4) موازنه ميان حسنات و سيئات بر حسب استحقاق ثواب و عقاب آن ها - نشده
پاسخ سوال 15 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «2»

– سوال 16 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام يک،‌ به نظر معتزله در مورد شفاعت مربوط مي شود؟
1) اهل کباير از مسلمانان را در برمي گيرد.
2) اعتقاد به آن نوعي شرکت در عبادت شمرده مي شود.
3) تاثير آن در سرنوشت انسان مانند تاثير دعاد است.
4) خاص اهل طاعت و براي ارتقاي درجات آنان است.
پاسخ سوال 16 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «4»

– سوال 17 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – اشاعره «يد» الله را ................ و «استطاعت» را ................ فعل مي دانستند و «امکان» را شرط تعلق مشيت الهي ................ .
1) فعل خدا - قبل از - مي شمردند
2) از صفات - قبل از ‌‌- مي شمردند
3) از صفات - همراه - مي شمردند
4) کنايه از قدرت - همراه - نمي شمردند
پاسخ سوال 17 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «3»

– سوال 18 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر پيروان لوتر محمل وثاقت وحي،‌ ................ و کتاب مقدس ................ بود.
1) مخاطب وحي - مخزن معارف لدني معصوم
2) کتاب صامت - مجموعه معارف معنوي و علمي مصون از خطا
3) نص ملفوظ - مجموعه معارف معنوي که به کار رستگاري مي آيد.
4) شخص مسيح - روايت رويدادهايي که خداوند در آن ها تجلي کرده.
پاسخ سوال 18 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «4»

– سوال 19 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام گزينه براي بيان رابطه عقل و ايمان از نظر پيروان الهيات نو ارتودکسي مناسب تر است؟
1) ايمان گرايي
2) عقل گرايي حداکثري
3) عقل گرايي حداقلي
4) عقل گرايي انتقادي
پاسخ سوال 19 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «1»

– سوال 20 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – خداي آيين هاي وحدت وجودي ................ و در اديان توحيدي قدرت خداوند ................
1) نامشخص است - قاهرانه نيست .
2) مطلقاً قيم نيست - يک سويه اعمال مي شود.
3) مطلقاً قيم نيست - قاهرانه يا اقناعي است.
4) نوعي قيموميت دارد - صرفاً قاهرانه نيست.
پاسخ سوال 20 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) - گزينه «4»